Kto dzi¶ pamięta, że Prokocim to dawna dzielnica kolejarzy. Przed laty kolejowe gwizdki szum pary i "buchanie" parowozów niosło się aż na Kozłówek i Piaski szczególnie wieczorami. Dzi¶ w halach parowozowni garażuj± lokomotywy spalinowe a po parowozach pozostał jedynie sentyment.
Dla miło¶ników pary mamy dobr± wiadomo¶ć. Stowarzyszenie Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych (OFRKST) zmierza do uruchomienia przejazdów zabytkowym poci±giem tras± wokół Krakowa. Lokomotywę i zabytkowe wagony udostępni Skansen Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce. Jeżeli sprawy organizacyjne przebiegn± pomy¶lnie to już od czerwca trasa może zacz±ć funkcjonować. Urz±d Marszałka Województwa Małopolskiego zadeklarował pomoc w organizacji przedsięwzięcia. Zainteresowanie wyraziły również liczne biura turystyczne i szkoły. Warto przypomnieć, że w latach poprzednich zainteresowanie takimi przejażdżkami było tak duże, że chętni nie mie¶cili się nieraz w poci±gu.
Plany OFRKST sięgaj± dalej, zdradza Ryszarda Leszczyńska. W zamierzeniach Trasa pielgrzymkowa , z przystanku kolejowego w Łagiewnikach nieopodal Sanktuarium Siostry Faustyny do Kalwarii. Jednak najbardziej ambitnym zamierzeniem jest uruchomienie poci±gu retro na Turystycznym Szlaku Kolejowym z Chabówki do Nowego S±cza. Jest to jedna z najbardziej malowniczych dróg żelaznych. Przebiega m.in. przez Mszanę Doln±, Rabkę Tymbark, Limanow±, liczne miejscowo¶ci i wsie agroturystyczne. Z okien poci±gu można podziwiać Gorce i Beskid Wyspowy. Uruchomienie takiej trasy w tym roku zbiegło by się z 120-leciem istnienia tej linii. Odnowienia wymaga nieużywany odcinek Mszana Dolna – Nowy S±cz. W przypadku powodzenia tej inicjatywy będzie to bodaj jedyny przypadek otwarcia nowej linii kolejowej w dobie masowej likwidacji przejazdów regionalnych. Wi±że się z tym wiele korzy¶ci: miejsca pracy w PKP i obsłudze turystyki kolejowej, zwiększenie atrakcyjno¶ci regionu czy wykorzystanie trasy w projektach międzynarodowych np. "Podróż historycznym szlakiem kolejowym Cesarza Franciszka Józefa".
Fachowy nadzór nad inicjatyw± zapewnia Dziekan Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej dr Krzysztof Borkowski. Najpoważniejszym zadaniem pozostaje pokonanie biurokratycznej machiny PKP której "prorozwojowe" działania dla Małopolski znamy jedynie ze stopniowej likwidacji kolejnych tras.
Zebra Krakowska w pełni sympatyzuje ze Stowarzyszeniem i pilnie wsłuchuje się w odgłosy z prokocimskich torów. Z przejazdu kolej± parow± zdamy szczegółow± relację .
Warning: mysql_result() [function.mysql-result]: Unable to jump to row 0 on MySQL result index 42 in /usr/local/apache/www/htdocs/swiatpodrozy.fr.pl/prawe.php on line 367