Wyprawa North - West Passage
| Karolina Kowalska
|
|
Grupa ośmiu młodych polskich podróżników próbuje przepłynąć najtrudniejszy żeglarski szlak świata – North - West Passage, czyli Przejście Północno - Zachodnie. Legendarnej trasy wiodącej od Grenlandii przez Arktykę Kanadyjską do Alaski nie pokonał dotąd żaden polski jacht.
Jako pierwszy skute lodem arktyczne tereny ujarzmił słynny norweski podróżnik i badacz Roald Amundsen równo przed wiekiem. Odtworzenie trasy nastąpi więc w jubileusz stulecia ekspedycji, która jest dziś uważana za przełomową dla światowego żeglarstwa. Udało się wówczas wytyczyć, intensywnie poszukiwaną od XVI wieku najkrótszą trasę morską wiodąca z Europy do Azji Wschodniej. Wielu odkrywców straciło życie poszukując upragnionego przejścia przez wiecznie zalodzone akweny.
Ośmioosobowa załoga z Amundsenem na czele przepłynęła pionierską trasę na kutrze "Gjoa" płynąc od Grenlandii, przez Cieśninę Lancastera, do południowo - wschodniej części Ziemi Króla Williama. Niewiele jednostek zdołało pokonać tę trasę w ciągu wieku, a pierwszy jacht uczynił to dopiero w r. 1977. SY "Stary" pod dowództwem kpt. Jacka Wacławskiego ma być pierwszym polskim jachtem, który tego dokona.
Pokonanie Przejścia Północno-Zachodniego stanowi trudność samą w sobie, ale to tylko jeden z elementów zaplanowanej na ponad rok ekspedycji. Do kolejnych wyzwań należy opłynięcie Ameryki Północnej jako pierwszy polski jacht, a oprócz żeglowania - loty na paralotni nad lodami Arktyki, wspinaczka w niedostępnych rejonach górskich na Grenlandii i w najwyższym na świecie nadmorskim paśmie górskim Sierra Nevada de Santa Marta w Kolumbii, nurkowanie pod lodem, poznawanie kultur mieszkańców Akrtyki, Wysp San Blas i kolumbijskich Indian.
Członkowie załogi wybrali odzież i sprzęt marki Alpinus, które mają im posłużyć w ekstremalnych warunkach trwającej ponad rok ekspedycji.
Dane techniczne jachtu
Jacht S/Y Stary
Typ: Bruceo
Numer na żaglu: PZ 2162
Port macierzysty: Szczecin
Klasa: *yKlx
Sygnał wywoławczy: SPS 2189
Charakterystyka techniczna jachtu
Długość - 13,49
Szerokość - 3,91 m
Długość linii wodnej: 9.93 m
Zanurzenie: 1.83 m
Wysokość boczna: 3.13 m
Materiał kadłuba: stal
Typ i powierzchnia ożaglowania - SLUP 73 m kw.
Autonomia pływania - 40 dni
Rejon pływań - żegluga oceaniczna
Karta bezpieczeństwa - oceaniczna
Zbiorniki wody: 2 x 500 l
Zbiorniki paliwa - 400 litrów
Ilość koi: 10
Trasa wyprawy
Cała, trwająca ponad rok, wyprawa składa się z kilku etapów, z których Przejście Północno Zachodnie jest kluczowym.
Start wyprawy
1 maja 2006 – 15 czerwca 2006
Szczecin – Islandia – Grenlandia
2800 mil
North - West Passage
15 czerwca 2006 – 10 października 2006
Gothab – Disko Bay – Lancaster Sound – Gjoa Haven – Cieśnina Beringa – Dutch Harbour
4600 mil
Pacyfik
10 października 2006 – 01 kwietnia 2007
Duch Harbour [Aleuty] – Vancouver – San Francisco – Panama – Kolumbia – Miami
8500 mil
Atlantyk
01 kwietnia 2007 – 15 czerwca 2007
Miami – Bermudy – Azory – Cherbourg – Szczecin
5100 mil
Ekipa filmowa, która wchodzi w skład załogi, ma za zadanie utrwalić najważniejsze momenty ekspedycji na dwóch filmach. Pierwszy udokumentuje próbę odtworzenia historycznych dokonań Amundsena. Drugi pokaże cywilizacje i tradycje egzotycznych plemion Panamy i Kolumbii.
Źródło: informacja własna
|